Stop-start

Stop-Start

Het stop-startsysteem schakelt de motor automatisch uit zodra
de wagen stilstaat en start hem opnieuw zodra de bestuurder weer wil vertrekken. Dat maakt een brandstofbesparing mogelijk,
die bijvoorbeeld in het geval van de Golf 7 tot 4% kan bedragen.

De werking van het systeem verschilt tussen een wagen met manuele versnellingsbak en een met de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak.

Met manuele versnellingsbak: eens de wagen stilstaat, moet hij in neutraal geschakeld worden en moet het ontkoppelingspedaal gelost worden. Pas dan wordt de motor uitgeschakeld. Om de motor opnieuw te starten volstaat het om het ontkoppelingspedaal weer in te duwen.

Met DSG-versnellingsbak: remmen tot stilstand en het rempedaal stevig ingedrukt houden (indien het rempedaal niet volledig wordt ingeduwd, zou het kunnen dat de motor niet wordt uitgeschakeld). Om te herstarten volstaat het om het rempedaal te lossen.

Stop-start offHet stop-startsysteem wordt automatisch geactiveerd
(een verplichting in het kader van de Euro 6-uitstootnorm).
Het kan echter worden uitgeschakeld met een eenvoudige druk
op de knop zodra de motor draait en blijft dan uitgeschakeld tot
het contact verbroken wordt en de wagen opnieuw gestart wordt.

Voor wie meer informatie wil:

Voertuigen met een stop-startfunctie hebben een accu die beter bestand is tegen het vele herstarten en een slijtvastere startmotor.

+ Om de motor uit te schakelen, moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn:

  • de accu is voldoende opgeladen
  • de temperatuur van de accu ligt tussen -1°C en +55°C
  • de temperatuur van de koelvloeistof ligt tussen 25°C en 100°C
  • de klimaatregeling wordt niet te zwaar belast
  • de partikelfilter bevindt zich niet in regeneratiefase (dieselmotoren)
  • de stuurhoek van de wielen overschrijdt een bepaalde waarde niet

+ Om de motor te herstarten, is het nodig dat…

  • de bestuurder zijn veiligheidsgordel heeft vastgeklikt
  • de motorkap gesloten is
  • de schakelpook in neutraal staat wanneer het ontkoppelingspedaal opnieuw wordt ingeduwd (manuele versnellingsbak)

+ Het is mogelijk dat de motor herstart zonder dat de bestuurder dat wenst. Dat kan gebeuren in volgende omstandigheden:

  • De wagen begint te rollen indien het rempedaal wordt losgelaten (bij een manuele versnellingsbak vanaf 3 km/u). Dat gebeurt om veiligheidsredenen, omdat in dat geval de stuurbekrachtiging en de remhulpsystemen geactiveerd moeten worden.
  • Er is onvoldoende rembekrachtiging
  • De accu is niet meer voldoende opgeladen
  • De achterruitontdooiing of voorruitverwarming wordt ingeschakeld, de klimaatregeling wordt zwaarder belast
  • De motortemperatuur ligt niet meer tussen de eerder vermelde waarden

+ Omstandigheden waarin het systeem niet werkt:

  • Meer dan 8°C verschil tussen de temperatuur in het interieur en de ingestelde temperatuur van de klimaatregeling   Start-Stop non dispo
  • Achteruitontdooiing of voorruitverwarming is ingeschakeld
  • Laadstatus van de accu volstaat niet om een herstart van de motor mogelijk te maken
  • Motortoerental ligt boven 1.200 t/min.

Evolutie: stop-start 2.0

Geïntroduceerd op de nieuwe Volkswagen Passat. De motor wordt niet alleen meer uitgeschakeld indien de wagen stilstaat, maar ook al tijdens de fase die daaraan voorafgaat (onder 2 of 7 km/u, afhankelijk van het type versnellingsbak), om een nog grotere brandstofbesparing mogelijk te maken.

De motor uitschakelen tijdens de deceleratiefase net voor de wagen tot stilstand komt, vormt een bijzondere technische uitdaging. Het systeem moet immers kunnen detecteren of de bestuurder echt wil stoppen of dat hij gewoon zeer langzaam rijdt, bijvoorbeeld in sterk vertraagd verkeer.

Ook hier zijn er twee mogelijkheden:

Wagen met manuele versnellingsbak

  • Bij een snelheid lager dan 7 km/u wordt de motor uitgeschakeld, enkel indien de bestuurder in neutraal schakelt en het ontkoppelingspedaal lost.

Wagen met DSG-versnellingsbak

  • Het systeem houdt rekening met verschillende parameters:
    - de snelheid van de wagen
    - de hellingsgraad
    - de stuurhoek
    - de ‘stuuractiviteit’ (er mag niet aan het stuur gedraaid worden)

Indien aan de vereiste voorwaarden voldaan is om de motor stil te leggen en uit de remdruk kan worden opgemaakt dat de bestuurder wil stoppen, dan wordt de motor uitgeschakeld zodra de snelheid lager is dan 2 km/u (DSG met koppelingen in olie1)) of dan 7 km/u (DSG met droge koppeling2)).

+ Herstarten van de motor

Zodra de wagen stilstaat, zijn de voorwaarden voor een herstart identiek aan die van het klassieke stop-startsysteem.

Er zijn echter heel wat situaties waarin de bestuurder plots van gedachte kan veranderen en opnieuw wil accelereren, bijvoorbeeld indien het rode verkeerslicht plots weer op groen springt. Het stop-startsysteem van de tweede generatie maakt dat mogelijk.

In dit geval herstart de motor indien:

  • ontkoppeld wordt (manuele versnellingsbak)
  • het gaspedaal wordt ingeduwd (DSG)

1) DSG 6v / DSG 7v in combinatie met de 2.0 TDI biturbo
2) DSG 7v in combinatie met andere motorversies

Technologieën/

Add D’Ieteren DB Technology to your Home Screen