Progressieve stuurinrichting

Een klassieke stuurinrichting werkt met een constante overbrengingsverhouding. De progressieve stuurinrichting (van bijvoorbeeld de Golf GTI en Audi S3) beschikt daarentegen over een variabele overbrengingsverhouding, die enerzijds het ‘werk’ bij het parkeren aanzienlijk verlicht, en anderzijds de bestuurder een extra dynamisch gevoel bezorgt op bochtige landwegen.

Progressieve stuurinrichting 940

De progressieve stuurinrichting onderscheidt zich in hoofdzaak van traditionele systemen door de variabele vertanding van de tandheugel, alsook door een krachtigere elektrische motor. Anders dan bij een constante overbrengingsverhouding, die steeds een compromis biedt tussen dynamiek en comfort, varieert de vertanding aanzienlijk over de lengte van de tandheugel. Resultaat: de overgang tussen een indirect stuurgedrag in de centrale zone (rechtdoor rijden) en een direct stuurgedrag (bij grotere stuurhoeken) verloopt geleidelijk en maakt een pittiger stuurgedrag mogelijk bij een dynamische rijstijl. Het feit dat er bij parkeermanoeuvres minder aan het stuur gedraaid moet worden, vertaalt zich dan weer in meer comfort.

Technologieën/

Add D’Ieteren DB Technology to your Home Screen