ABS

Het ABS (AntiBlokkeerSysteem) verhindert dat de wielen bij het remmen blokkeren. Zo verkort het in de meeste omstandigheden de remafstand en helpt het om de wagen bestuurbaar te houden, zelfs indien de linker- en rechterwielen een verschillende grip hebben op het wegdek en indien uit volle kracht geremd wordt.

Het systeem regelt de remkracht die op ieder wiel wordt overgebracht volgens het principe van ‘pompend remmen’, zoals doorgewinterde piloten dat doen. De rotatiesnelheid van de wielen wordt permanent vergeleken. Bij een dreigende blokkering (wat wordt afgeleid uit een te bruuske daling van de rotatiesnelheid van een of meerdere wielen tegenover de andere) wordt er een impuls gestuurd naar de elektronische kleppen van het systeem, die door zich te openen of te sluiten, de remkracht op het (de) betreffende wiel(en) regelen tot het blokkeringsgevaar geweken is.

Hoewel deze dosering ook met de voet kan worden uitgevoerd, biedt het ABS meerdere voordelen:

  1. De remdruk wordt voor ieder wiel afzonderlijk aangepast (onmogelijk bij dosering met de voet)
  2. Het elektronische systeem kan de remdruk een tiental keer per seconde verhogen of verlagen (tegenover twee tot drie keer bij dosering met de voet)
  3. Doeltreffend ‘pompend remmen’ vereist ervaring, aangezien de bestuurder zelf moet voelen wanneer de remmen dreigen te blokkeren. Bovendien kan deze techniek onmogelijk door een doorsnee bestuurder worden toegepast indien de grip tijdens het remmanoeuvre varieert (bv. indien ijzel, natte en droge plekken over een afstand van slechts enkele meters op elkaar volgen).

Grafiek ABS NL

Technologieën/

Add D’Ieteren DB Technology to your Home Screen